sunnuntai 19. syyskuuta 2021

Latausnopeudesta

Tyttärelläni oli eilen urheiluharrastukseen liittyvä päiväleiri ja minä olin kuskina. Kilometrejä tuli aika tarkasti 400 km. Lähdimme täydellä akulla, ja leiripaikalla totesin, että paluumatkalla akun riittävyys menee tiukoille. Minulla oli aikaa, joten kävin ostosten yhteydessä ottamassa muutaman kWh:n Lidlin ilmaislaturista. Paluumatkalla Iitun näytön mukaan ylimääräistä varausta oli n. 30 kilometrin verran, joten otin n. 10 kWh lisää kauppareissun yhteydessä Riihimäen Citymarketilla. Kumpikin lataus meni ilman kummallisempaa draamaa. Lidlillä auto lähti lataamaan heti, kun piuhan sai kiinni. Citymarketin K-latauksen käynnistin puhelimen sovelluksella. Lopetin latauksen samasta sovelluksesta ennen kuin irrotin piuhan.

Netissä osallistuin kotilatauskeskusteluun, jossa ihmeteltiin hidaslatauksen riittävyyttä. Minullahan on Iitulle kotona 1,8 kW:n lataus tällä hetkellä. Eräänlaisena varana on vaimon käyttämä 11 kW:n laturi, jota olen pari kertaa varmuuden vuoksi lainannut, kun olen halunnut nopeampaa latausta. Käytännössä en kuitenkaan olisi noitakaan tarvinnut, eli ne ovat olleet olleet lähinnä varmuuden vuoksi - vähän niin kuin yllä kuvaamani lataus pikalaturilla kotimatkalla. Tältä pohjalta suosittelen uusia sähköautoilijoita aloittamaan alhaalta, ennen kuin lähtevät investoimaan kalliiseen latausasemaan. Erityisesti sitä kannattaa miettiä, miten isolla virralla autoa tarvitsee oikeasti ladata. Monessa talossa on vielä 25 A pääsulakkeet, ja täydellä 3*16 A:lla lataaminen voi muun kuorman lisäksi mennä tuon yli. 3*6 A antaa n. 4 kW:n lataustehon, jonka uskon riittävän useimmille kaikissa tilanteissa. On myös taloyhtiöitä, joissa on antaa vain 8 A sukopistoke auton lataukseen. Sekin riittää yllättävän monelle.

Eräässä kommentissa ihmeteltiin sitä, että valitaan isoakkuinen auto, jota kuitenkin ladataan pienellä teholla. Mikä järki siinä? Itse asiassa siinä nimenomaan on järkeä. Iso akku antaa pelivaraa, joten akun ei tarvitse aina olla täysi, kun autolla lähdetään liikkeelle. Minäkin normaalisti rajoitan latauksen 80 %:iin Volkkarin suosituksen mukaisesti. Esimerkiksi tilanne, että autoa käytetään pääasiassa työajoon viikolla: Keskimääräinen varaustaso voi pienentyä viikon aikana, jos akun saa ladattua aina täyteen viikonlopun aikana. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Alkuvuoden kulutustietoja ja pari reissua

 Helmikuu päättyi, joten minulla on nyt tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden kustannukset. Kilometrejä tuli helmikuun loppuun mennessä ...