Olen tutustunut Iitun lataamiseen ja sen säätelyyn. Hieman tätä vaikeuttaa se, että ajoa on ollut kohtuullisen vähän. Teen etätöitä, joten työmatka-ajoa ei ole ollut. Jonkin verran olen kuitenkin ehtinyt tutustua lataamisen säätöjen logiikkaan.
Autossa ja sovelluksessa pystyy asettamaan lataukselle maksimin, jonka yli Iitu ei lataa. VW suosittelee, että arkikäytössä akku ladattaisiin max 80 %:iin, joten olen asettanut sen rajaksi. Säätö on 10 %:n välein. Tämän lisäksi Iitussa pystyy asetuksiin määrittelemään latauspaikkoja ja niille omia säätöjä. Latauspaikan tietoihin voi asettaa minimi- ja maksimirajan. Minimiraja on raja, johon Iitu lataa heti, kun se kytketään laturiin. Maksimiraja toimii samoin kuin yleinen maksiraja, eli lataus pysähtyy siihen. Siihen auto lataa itsensä kuitenkin vain silloin, kun latauspaikan tietoihin on asetettu lähtöaika. Logiikka on siis niin, että laturiin kytkettäessä ladataan minimirajaan, jossa pysytään kunnes lataamista täytyy jatkaa seuraavaa lähtöä varten.
Kuulostaa ehkä hiukan monimutkaiselta, mutta periaatteessa tuo logiikka on yksinkertainen. Sitä kuitenkin rikkoo yksi puute, ja se on, että sovelluksella ei voi säätää latauspaikan asetuksia. Tämä on huono juttu senkin vuoksi, että latauspaikan lähtöaikojen mukaan ohjataan myös auton esilämmitystä tai -jäähdytystä. Koska näitä ei voi ohjata sovelluksesta ja koska latauspaikan asetukset ohittavat yleiset asetukset, ei sovelluksella voi ohjata autoa, joka määritellyssä latauspaikassa. Tämän vuoksi poistinkin määrittelemäni Koti-latauspaikan aika nopeasti.
Kun latauspaikkaa ei ole määritetty tai kun auto ei ole latauspaikalla, lataamisen säätö onnistuu sovelluksella suhteellisen näppärästi. Latauksen voi keskeyttää tai käynnistää ja latauksen maksimirajaa voi säätää. Tämä tilannehan voi tulla esimerkiksi silloin, kun illalla muistaa, että aamulla onkin reissuun lähtö ja haluaa auton olevan 100 % latingissa sitä varten aamulla.
Itse lataamisessa ei ole ollut mitään erikoista. Hidastahan se tuolla 1,8 kW:n laturilla on, kun nopeus on pari %-yksikköä tunnissa. Toistaiseksi olen kuitenkin ajellut niin lyhyitä pätkiä, ettei tuosta ole ollut mitään haittaa. Lisäksi iso akku auttaa, eli jos satunnaisen pitkän matkan seurauksena akku menee vähiin, en usko sen haittaavan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti