Odotukset Iitulle

Perheessämme on ollut käytännössä aina kaksi autoa. Molemmilla aikuisilla on työt olleet aina sellaiset, että autoja on tarvittu työajoihin. Sen lisäksi teemme vuosittain ainakin yhden pidemmän lomamatkan kotimaassa. Muuta ajoa tulee harrastusten ja sukulaisvierailujen vuoksi, ja varsinkin jälkimmäisen takia tulee vuodessa pari pidempää matkaa. Lisäksi käytämme satunnaisesti peräkärryä rakentamis- ja muiden juttujen vuoksi. Autoista toinen on aina ollut selkeästi ns. ykkösauto, joka täyttää yllä mainitut tarpeet. Kakkosauto on ollut vaimoni työmatkoja varten, ja sillä ei käytännössä koskaan ajeta yli 150 km päivässä. Siihen tarpeeseen vaimoni osti maaliskuussa 2021 Nissan Leafin, eli perheemme ensimmäisen sähköauton.

Yhteenvetona voi siis todeta, että vaatimukset ns. ykkösautolle ovat

  • tavaratilaa riittävästi 4 hengen lomamatkaa varten
  • matkustamossa riittävästi tilaa 4 hengelle ja yhdelle pienelle koiraboksille pitkää matkaa varten
  • vetokoukku sekä peräkärryä että pyörätelinettä varten
  • mahdollisuus käyttää suksiboksia
  • range ja latausnopeus sellaiset, että pitkä matka onnistuu sujuvasti.
Lisäksi on vaatimuksia joillekin varusteille, kuten automaatti-ilmastointi, adaptiivinen vakionopeussäädin ym., mutta nykyään sähköautoissa nämä ovat jo ns. karvalakkimalleissa meille riittävät, joten niihin ei tarvinnut kiinnittää huomiota.

Tiedän, että ID.4:n lisäksi on paljon muitakin malleja, jotka nämä vaatimukset täyttävät. Yhtenä kriteerinä oli tietenkin myös hinta, ja se oli viimeinen niitti ID.4:n puolesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Alkuvuoden kulutustietoja ja pari reissua

 Helmikuu päättyi, joten minulla on nyt tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden kustannukset. Kilometrejä tuli helmikuun loppuun mennessä ...