sunnuntai 1. elokuuta 2021

Uuden auton odotusta

Kohta se alkaa - nimittäin täyssähköily meidän perheessämme. Meillä on nyt kaksi autoa: Seat-kaasuauto ja Nissan Leaf. Näistä kaasuautossa on koukku ja sillä on ajettu pidemmät matkat, koska Leaf ei ole kovin hyvä matka-auto pikalatauksen ongelmistaan johtuen. Lisäksi Seatissa on farkkuna enemmän tilaa matkatavaroille. Alunperin suunnittelin ajavani Seatilla muutaman vuoden ennen sähköautoon vaihtamista, mutta Leafista saatujen hyvien kokemusten perusteella päädyin vaihtamaan auton nyt heti. Toinen syy oli se, että markkinoille on tullut vaihtoehtoja, jotka täyttävät meidän vaatimuksemme.

  • Tilaa matkatavaroille, eli farkku tai vastaava
  • Vetokoukku
  • Riittävät akusto ja latausteho
Auton valinnassa käytin paljon A Better Routeplanner -sovellusta (ABRP), jota suositellaan kovasti sähköautopiireissä. Tarkastelin sillä mahdollisesti tulevia matkareittejä ja vertailin eri autojen lataustarvetta noille reissuille. Vuosittain teemme kesälomareissun Kainuuseen, ja se toimi hyvänä referenssinä. Nimenomaan eri ID.4-malleilla pystyin vertailemaan akun koon vaikusta latausten määrään tuolla reitillä. Siitähän on kaksi versiota: 52 kWh ja 77 kWh. Vaikka akustolla on eroa paljon, ei latausmäärien erossa matkan aikana ollut juurikaan eroa. Nähdäkseni latureita on niin harvakseen, että isommallakin akulla kannattaa ottaa virtaa noin kahden tunnin välein. Vertailin myös ABRP:n suunnitelmaa siihen, miten teimme matkan oikeasti polttomoottoriautolla. Käytännössä latausta varten ei olisi tarvinnut tehdä yhtään ylimääräistä pysähdystä, koska pidämme normaalistikin taukoja parin tunnin välein. Taukopaikka olisi saattanut olla toinen eli laturin määräämä paikka. Kaikkien näiden laskujen ja pähkäilyjen jälkeen päädyin siihen, että meille riittää 52 kWh:n akku.

Uuden auton kanssa tilanne on nyt se, että tein kaupat ns. nopean toimituksen autosta eli autosta, joka on jo Suomessa. Malli on VW ID.4 Pure Performance City 125 kW, akku 52 kWh. Performance-mallissa on 125 kW:n moottori ja 100 kW:n lataus. Perusmallissa on vain 50 kW, ja pitkien matkojen aikana tuo 100 kW tulee kyllä tarpeeseen.

Kaupankäynti VW:n puolelta oli aavistuksen hidasta, ja ilman omaa merkittävää panostani kauppa olisi kyllä jäänyt tekemättä. Lieköhän kesälomien takia ollut myyjällä kädet täynnä, vai onko Lahden K-Caaran myynti aina yhtä nihkeää? Auton toimituksessa on ollut myös hidastelua. Alunperin minulla oli toiveena, että olisimme saaneet auton n. 1,5 viikossa, jotta se olisi ehtinyt lomareissullemme. Myyjä ei tätä luvannut varmaksi, mutta siihen kuitenkin pyrittiin. Pari päivää tilauksesta sain kuitenkin tiedon, että käyttöönottohuollossa autossa oli huomattu viallinen ohjainyksikkö, joten se piti vaihtaa. Osaa ei ollut maassa, joten tällä hetkellä odotan sen toimitusta Saksasta. Pistin palautetta tästä, koska voisi kuvitella, että "nopean toimituksen autot" ovat toimitusvalmiita koko ajan. Nyt on alustava toimituspäivä luvattu 6.8., ja toivottavasti se pitää. Eihän tämä ihan optimaalinen lähtö ole uuden auton kanssa. Olen kuitenkin kuullut, että muillakin on ollut ongelmia kyseisessä ohjainyksikössä, joten parempi vain, että vaihtavat sen toimivaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Alkuvuoden kulutustietoja ja pari reissua

 Helmikuu päättyi, joten minulla on nyt tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden kustannukset. Kilometrejä tuli helmikuun loppuun mennessä ...